Večna lepota in pomenljivost cvetja in žensk
Narodna galerija je v letu 2018 obeleževala stoletnico delovanja. Začela je kot društvena galerija, postopoma pridobila prostore in sestavila nacionalno zbirko. Danes obsega stalna zbirka več kot 600 umetnin, ki nam ilustrirajo umetnostno ustvarjanje na naših tleh od 13. do 20. stoletja.
Ob tem jubileju je od marca 2018 do februarja 2019 potekala razstava »Narodna galerija v Arboretumu«. Izbrane slike iz Narodne galerije so bile razstavljene v Arboretumu Volčji Potok. Ne v izvirniku, marveč v povečavi in v reprodukcijski tehniki, ki ustreza parkovnemu prostoru in razmeram na prostem. Motivno imajo izbrane slike skupni imenovalec: večno lepoto in pomenljivost cvetja in žensk. Vsak mesec so bile v Arboretumu Volčji Potok razstavljene tri slike, tako da je bilo v letu dni skupaj na ogled 36 umetnin.
Vsaka slika je bila pospremljena z osnovnimi umetnostnozgodovinskim podatki in s komentarjem cvetlične vsebine.
Ob sodelovanju so potekali dogodki v Arboretumu Volčji Potok: strokovna vodenja Sprehodi s kustosom (25. marca, 18. avgusta in 7. oktobra 2018), otroške delavnice Risanja in izdelovanja cvetlic iz papirja (14. aprila 2018), Izdelovanja cvetlične girlande (3. junija 2018), delavnice na Čarobnem dnevu ter pet slikarskih delavnic (12. maja, 24. junija, 21. julija, 25. avgusta in 22. septembra 2018). Dogodek Kustos za en dan je potekal 18. oktobra 2018 v Narodni galeriji (Matjaž Mastnak, Arboretum Volčji Potok).
Gostujoča razstava je potovala od Konzorcija (21. marec–24. avgust 2018), Knjižnice Prežihovega Voranca (3.–29. september 2018), Knjižnice Jožeta Mazovca (6. do 31 december 2018) do Knjižnice Kranj (21. maj do 20. julij 2019). Ob gostovanju razstav smo pripravili dogodke v Konzorciju (22. marec 2018), v Knjižnici Prežihovega Voranca (13. september 2018) in v Knjižnici Jožeta Mazovca (12. december 2018). Projekt se je zaključil z nagradno igro in zaključnim dogodkom 13. marca 2019 v Slovanski knjižnici.
Cvetje in ženske
Iz sodelovanja, v katerem sta se v letu 2018 povezala Narodna galerija in Arboretum Volčji Potok, je nastala knjiga, v kateri sta ob 24 izbranih slikah združila besedila Jassmina Marijan in Matjaž Mastnak. Več o knjigi
MAREC – Skupina pomembnih žensk |
||
Ivana Kobilca (Ljubljana, 1861 – Ljubljana, 1926) Po Dunaju je bil München druga pomembna študijska postojanka Ivane Kobilce. Tu je ostala deset let in v tem času slikarsko dozorela. V Münchnu se je usmerila v ateljejsko slikanje človeške figure. Med študijska dela sodijo predvsem podobe glav in doprsij izrazitih mladostnih ali starčevskih obrazov, ustvarjala pa je tudi žanrske podobe in portrete. Za njena münchenska dela je značilna temno rjava barvna paleta. Dekleta se pozdravijo s fanti, stare tete pa s kavo, pravi ljudska pesem. Portretiranka je sicer meščanka, a ji z obraza beremo enako sporočilo. Kava ji ne pomeni samo luči v mrakobnosti poznih let, kar sugerira osvetlitev prizora, temveč življenju spet vnese barvo in vonj. Razbiramo ju s cvetlične dekoracije na skodelici in podstavku. Cvet je bodisi roža kar tako ali stilizirana vrtnica. |
||
Jurij Šubic (Poljane nad Škofjo Loko, 1855 – Leipzig, 1890) S podobo Franje Tavčar je Jurij ustvaril enega svojih najboljših portretov. Dokolensko figuro dame v modni obleki in klobuku je postavil pred gledalca še tradicionalno. Okolje ni realno kot pri portretu Ivana Tavčarja, ampak ateljejsko aranžirano. Ograja na katero se naslanja, palma na njej in delno celo poza dame spominjajo na Tominčev Portret dame s kamelijo. Inteligenca, samozavest, meščanski ponos, živahnost govore iz plastično in živo modeliranega obraza. Mojstrsko je rešen problem črne barve; v gubah, v krznu in svili jo je Jurijev čopič oživil z virtuozno pretanjšanostjo. Morda je v svetlobi portret Ivana Tavčarja bolj svoboden, kot celota pa je ta s sproščenim razpoloženjem, neoporečno risbo in živo oblikovano glavo ilustracije dobe, v kateri je nastal in dokaz umetnikove zrelosti po šolanju v Parizu. Na portretu je bolj od vrtnice, ki je klasični atribut ženske privlačnosti in lepote, zanimiva palma kencija. Kencija danes nosi ime Howea forstriana in je najbolj tipična rastlina dunajskih salonov v zadnjem stoletju habsburške monarhije. Tudi v prostorih, ki so bili bogato dekorirani z zavesami in zastori in zato mračni, je ta palma dobro uspevala in sčasoma zrasla v veliko in elegantno lončnico. Na portretu gospe Tavčarjeva lahko kencijo razumemo kot odmev prestolniškega šika. Kot salonski »rekvizit« priča tudi o družabnem meščanskem življenju tistega časa. |
||
Ivan Vavpotič (Kamnik, 1877 – Ljubljana, 1943) Gosposki portretiranki delajo družbo gosposke vrtnice. Novemu družbenemu razredu premožnega meščanstva so pritikale nove vrtnice. Veliki cvetovi z jasno oblikovanim in izvlečenim centrom, od katerega se postopno odmikajo venčni listi, so značilnost hibridnih čajevk. Skrižane čajevke so se kot nov, takrat izrazito moderen razred vrtnic v času nastanka portreta že uveljavile po meščanskih vrtovih. |
APRIL – Cvetlična tihožitja |
|||||||||||||||||||||||
Neznani avtor, lombardska šola (?) Slika kaže veliko kovinsko vazo, v kateri je sicer urejeno, a brez simetrije razmeščeno cvetje: vrtnice, lilije raznih vrst, dobrovita, zvončnice, tulipani idr. Nekaj cvetov leži na ploskvi, na kateri stoji vaza, okrog cvetov v vazi pa je videti metulje, kačje pastirje in pajka, ki se po niti spušča na ploskev. Vaza je bogato reliefno okrašena: ročaja sta v obliki kač, na sprednji strani je upodobljen mitološki prizor, v katerem je mogoče prepoznati Venero in Amorja in pred Venero še eno klečečo figuro, ki drži v rokah posodo. Ni izključeno, da gre za prizor, ki ga poznamo iz Apulejevih Metamorfoz (VI, 16), ko Psiha prinaša Veneri vodo. Sliko moramo slogovno povezati z domnevnim Mojstrom vaze z groteskami (Maestro del vaso a grottesche, prim. A. Veca: Parádeisos, katalog razstave v Galleria Lorenzelli, Bergamo 1982, str. 211, sl. XIX-XXII). Vse slike tega mojstra kažejo velike šopke cvetja (ki so zelo podobni šopku na naši sliki tako po razmestitvi kot po izbiri cvetja) v kovinskih vazah, ki imajo nenavadne ročaje in so okrašene s posvetnimi ali sakralnimi prizori ali pa s krajinami. Na teh slikah je opazen vpliv flamskega cvetličnega tihožitja na prehodu iz 16. v 17. stoletje, pri čemer je posebej značilen cvet cesarskega tulipana (Fritillaria imperialis); tega pogosto najdemo na flamskih slikah, na naši pa je naslikan prav v vrhu kompozicije. Čeprav so nekatere slike iz omenjene skupine skušali povezati z Giacomom Reccom, Veca misli, da je treba njihovega avtorja iskati nekje v srednji ali severni Italiji. Zadnja lokalizacija se zdi bolj verjetna; k njej nas usmerjajo nekatere slike, ki so kompozicijsko analogne in z vazami cvetja sorodne z nedvomnim lombardskim delom. Posebej je v tej zvezi značilna velika slika na platnu s figurama Marte in Marije na vsaki strani vaze s cvetjem; delo je bilo 20. februarja 1981 naprodaj na dražbi Christie’s v Londonu (št. 97). Obe figuri izhajata od Bernardina Luinija. Na podnožju vaze na naši sliki je desno napis BOS 880, ki ga ni mogoče zadovoljivo pojasniti; verjetno je bil dodan pozneje, morda kot inventarna oznaka. Šopek je zanimiv, ker so v njem zbrane skoraj same dišeče rastline, od milo dišečih vijolic, šeboja, tulipanov in vrtnic, preko sladko predirnih lilij in kaline do zagatno vonjave žametnice, cesarskega tulipana in kranjske lilije. Takega šopka ni mogoče videti drugje kot na sliki, saj se združuje cvetje, ki cveti postopoma od aprila do julija. |
|||||||||||||||||||||||
Neznani avtor, španska šola (?) Kompozicija je razdeljena na dva neenaka dela. Na levi stoji na kamnu vrh stopnic kovinska (?) vaza s šopkom. Okrašena je s stiliziranimi listi. Na desni je velika miza, pokrita s prtom, in na njej košara ter steklena kroglasta vaza na majhni nogi. V obeh je različno cvetje, naokrog pa poletavajo žuželke in ptice: kačji pastirji, metulji, liščki. Slika, ki je zaradi stanja ohranjenosti zelo spremenjena, kaže nenavadno, neuravnovešeno in nesimetrično kompozicijo. Tip šopkov, oblikovanje cvetja, navzočnost žuželk in ptic narekujejo misel, da se tihožitje zgleduje pri italijanskih vzorih prve četrtine 17. stoletja, vendar vse kaže, da slika ni italijanska, marveč španska, dasi je težko omeniti kakšno določnejše ime. V mnogočem spominja–vendar na precej sumarni ravni–na tihožitja Juana van der Hamna y Léona (Madrid 1596 – Madrid 1631), toda italijansko izhodišče je neutajljivo. Kot delo iste roke spoznamo Tihožitje z vazama cvetlic in melono, 150 x 70 cm, ki je bilo naprodaj kot Španska šola 17. stoletja na dražbi v Dorotheumu na Dunaju 19./20. oktobra 1993, št. 6. Še bolj sorodni naši sliki sta primerka Tihožitje z vazami cvetja, 118 x 174 cm, nekoč oba naprodaj v starinarnici Francesca Romana v Rimu. Šopki so »brezčasni«, saj so sestavljeni iz cvetlic, ki ne cvetijo hkrati. V mešani postavitvi so predpomladni teloh, pomladne narcise tacete in tulipani, majske šmarnice, kranjske lilije in potonike, junijske vrtnice in nageljni pa vse do poletnih dalij. V srednjem šopku cveti nevestica, ki je še vedno priljubljena sobna lončnica, medtem ko so morali po jasmin iz desnega šopka v rastlinjak. V levem šopku je nekaj cvetlic, ki jim je do upodobljenega videza morala pomagati slikarjeva domišljija. |
|||||||||||||||||||||||
Marija Auersperg Attems (Gradec, 1816−1880) Slika je svojstven dokument časa. V šopku se namreč mešajo stare, zgodovinske vrtnice z novimi, ki so bile takrat »zadnji krik mode«. Vrtnice so naslikane z izjemno botanično vernostjo in natančnostjo tudi v necvetnih detajlih, kot so oblika in barva trnov, barvni odtenek listov in začetki rje na njih. Prav zato lahko nekaj vrtnic določimo na sorto natančno. Več o projektu Cvetoča pot grofice Marije Auersperg Attems
|
JUNIJ – Ivana Kobilca |
||
Ivana Kobilca (Ljubljana, 1861 – 1926) Kobilčina cvetlična tihožitja, ki prevladujejo v zadnjem slikarkinem obdobju, so harmoničen zaključek umetničinega ustvarjalnega kroga, saj so jo upodobitve cvetic zanimale že na samem začetku umetniške poti. |
||
Ivana Kobilca (Ljubljana, 1861 – 1926) Poletje je najbolj priljubljena umetnina v Narodni galeriji, ki iz leta v leto privablja velik krog mladih in starejših občudovalcev. |
||
Ivana Kobilca (Ljubljana, 1861 – 1926) Zgodba rumenih cvetov in rdečih mladih poganjkov Nad cvetove šopka, v katerega so postavljene legendarne vrtnice sorte ‘Maréchal Niel’, se dvigajo tanki poganjki z rdečkastimi listi. To je prepoznavni znak azijskih vrtnic, ki so v Evropo prinesle več valov cvetenja v enem poletju. Maréchalovi predniki so precej dobro znani in vemo, da se izvor rumene barve cvetov in rdečih mladih poganjkov skriva nekaj kolen nazaj. Za pradeda je bila ‘Maréchalu Nielu’ prva rumena čajevka, ki je v Evropo prinesla tako zaželeno rumeno cvetje. |
JULIJ – Dvojice |
||
Matevž Langus (Kamna Gorica, 1792-1855, Ljubljana) Matevž Langus je bil med najbolj iskanimi portretisti otrok. Uspešno se je prilagodil željam ljubljanskih meščanov, ki so poleg lastnih naročali tudi portrete svojih naslednikov. Deklica, ki se z desno roko še otroško hudomušno igra s psičkom, z levo nevede že sega po gartrožah. Vrtnice so atribut ženskosti, a imajo tu tudi vlogo drevesa spoznanja. Mlajšemu otroku je slikar namenil spominčice, ki so za razliko od vrtnic brez erotičnih podtonov. |
||
Ivan Vavpotič (Kamnik, 1877-1943, Ljubljana) Slika je s svojim pendantom, Alegorijo Kemije, krasila vrata Sušnikove lekarne na nekdanjem Marijinem trgu v Ljubljani, danes Prešernovem trgu. Samo slutimo lahko, kaj je v snopiču rastlin, ki si ga je ženska položila čez laket. Jasno razpoznaven je edino naprstec , ki se ga je dotaknila z desnico. Morda je slikar izbral naprstec zato, ker je močno strupena rastlina, ki jo samo šolana farmacevtova roka zna spremeniti v varno zdravilo. |
||
Ivana Kobilca (Ljubljana, 1861-1926) Dvojni dopasni portret deklic spada v začetek Kobilčinega berlinskega obdobja. Za upodobitev sestric je Kobilca uporabila pastelne krede in z mehkimi prehodi dosegla nežnost in krhkost upodobljenk. Ob dekletcih je šopek narcis tacet. Njihova snežna belina ponazarja nedolžnost zgodnjega otroštva. Tacete iz narave niso take, a tudi preproste deklice z dežele ali iz predmestja so drugačne od protretirank. Gre za gojeno cvetje iz cvetličarne, ki poudarja meščansko poreklo deklic. |
AVGUST- Marija Auersperg Attems, slikarka |
||
Marija Auersperg Attems (Gradec, 1816-1880) Marija Attems se je leta 1839 poročila z Antonom Aleksandrom grofom Auerspergom (1806-1876). Živela sta na Dunaju, v Gradcu, na gradu Šrajbarski turn v Leskovcu pri Krškem in v dvorcu Dornava. Podatkov o njenem življenju je malo. Ni znano, kje je pridobila slikarsko znanje. Na Dunaju je gotovo srečevala profesorje s slikarske akademije, kjer so takrat že poučevali slikanje cvetličnih tihožitij, neposredno pa se je zgledovala po graškem slikarju Franzu Xaverju Pettru (1791-1866). Slikala je cvetlična tihožitja in interierje manjših formatov, v poznih letih pa se je ukvarjala tudi s fotografijo. Njena cvetlična tihožitja poleg slikarskega znanja odražajo izreden čut za opazovanje in naturalizem ter temeljito botanično znanje, ki ga je uporabila tudi pri načrtovanju vrtov na Šrajbarskem turnu in v Dornavi. Njena dela, priljubljena med plemstvom in meščanstvom, so hranjena tako v Narodni galeriji kot tudi v Narodnem muzeju, Slovenski akademiji znanosti in umetnosti ter Landesgalerie v Gradcu in v zasebnih zbirkah. Cvetje in sadje s slike govorita o visokem poletju, o avgustu. |
||
Marija Auersperg Attems (Gradec, 1816−1880), Cvetje v vazah na široki okenski polici je naslikano pred krajino, ki morebiti posnema okolico Šrajbarskega turna v Leskovcu pri Krškem. Večina cvetja, ki ga je slikarka upodobila na tej sliki, močno in prijetno diši. Postavila ga je v dve vazi in v šopek, ki leži brez vaze in vode. |
||
Marija Auersperg Attems (Gradec, 1816−1880) Tihožitje z nesimetričnim šopkom v trebušasti vazi z reliefnim vzorcem spominja na tihožitja Josefa Schustra, sodobnika Auerspergove in gojenca dunajske slikarske akademije. Cvetlična osnova naslikanega šopka so vrtnice. Spodnji trije cvetovi verjetno pripadajo vrtnici stolistnici; cvetove odpira na podoben način kot sorta ‘Fantin-Latour’, ima podobno šibke cvetne peclje, včasih v cvetu pokaže podoben nežno rožnato-okrasto drap odtenek, ima podobne cvetne popke itn. Zgornji, beli cvet vrtnice je cvet bele rože (Rosa × alba), morda kar sorte ‘Suaveolens’. |
SEPTEMBER – Bidermajer umetnine Tominca in Stroja |
||
Jožef Tominc (Gorica, 1790 – Gradišče nad Prvačino, 1866) Jožef Tominc je deloval v Gorici, Trstu in Ljubljani. Študiral je na akademijah v Benetkah, Rimu in Neaplju, na Dunaju pa se je seznanil z bidermajerskimi portretisti. Virtuozno je obvladal slikarsko tehniko, kar je posebej očitno na naslikanih materialih. |
||
Jožef Tominc (Gorica, 1790 – Gradišče nad Prvačino, 1866) Tudi, če bi ne vedeli, da je Tominc portretiral na Goriškem in Tržaškem, bi to razbrali z obeh rastlin: s sredozemske kamelije v dekletovih laseh in z aspidistre v loncu nad njo. |
||
Mihael Stroj (Ljubno, Radovljica, 1803 – Ljubljana, 1871) Mihael Stroj je študiral na slikarski akademiji na Dunaju in se izpopolnjeval na študijskih potovanjih po Evropi. Prvo uveljavitev kot meščanski portretist je doživel v Zagrebu, kjer je živel in delal dobro desetletje, kasneje pa se je preseli v Ljubljano, kjer je s pridom uporabljal pridobljeno znanje. Zaslovel je kot modni portretist ljubljanskega meščanstva, saj je razvil sofisticirano in všečno obliko portreta. Strojev izrazit osebni slog je ustrezal zahtevnejšemu naročniškemu krogu, ki je Stroju prinesel uspeh. Uvedel je poseben tip ženskega portreta z ozkim obrazom, melanholičnim izrazom in poudarjeno elegantnimi rokami in rameni. |
||
OKTOBER – Dame v belem |
||
Mihael Stroj (Ljubno, Radovljica, 1803 – Ljubljana, 1871) Mihael Stroj je študiral na slikarski akademiji na Dunaju in se izpopolnjeval na študijskih potovanjih po Evropi. Prvo uveljavitev kot meščanski portretist je doživel v Zagrebu, kjer je živel in delal dobro desetletje, kasneje pa se je preseli v Ljubljano, kjer je s pridom uporabljal pridobljeno znanje. Zaslovel je kot modni portretist ljubljanskega meščanstva, saj je razvil sofisticirano in všečno obliko portreta. Strojev izrazit osebni slog je ustrezal zahtevnejšemu naročniškemu krogu, ki je Stroju prinesel uspeh. Uvedel je poseben tip ženskega portreta z ozkim obrazom, melanholičnim izrazom in poudarjeno elegantnimi rokami in rameni. Otožno zamaknjena portretiranka je nezemeljsko bela, kot prikazen iz bajke o samorogu. Belina je videti še bolj snežna, ker meji na kraljevsko modrino z belim krznom obrobljenega ogrinjala, na mračno vijoličnost naslonjala in ubito rjavino zastora. Tudi lasno okrasje je v barvi hladne narejenosti meščanskega miljeja. Edini element slike, ki diha z živim življenjem in naravo, je šopek, pripet na život mlade ženske. |
||
Mihael Stroj (Ljubno, Radovljica, 1803 – Ljubljana, 1871) Portret dame z nežnimi obraznimi potezami je močno poudarjen s centralno osvetlitvijo in rdečo ruto na zidcu. Celotna kulisa slike kaže primer tipiziranega portreta, ki je bil zelo priljubljen pri naročnicah. Pred dramatičnim alpskim ozadjem je obzidan formalni vrt, pred vrtom pa stoji mlada ženska z broško s tremi nakitnimi vrtnicami. Vrtnice z enakimi – izmišljenimi – cvetovi je Stroj naslikal tudi na vrtu. Je treba vrt v naravi razumeti kot dekolte na dekletu – ali obratno? |
||
Matevž Langus (Kamna Gorica, 1792 – Ljubljana, 1855) Matevž Langus se je rodil v kovaški družini v fužinarskem kraju pod Jelovico. Sprva je delal kot žebljar v domači vasi, kasneje pa se je šolal v Celovcu in na dunajski akademiji, kamor je bil sprejet po priporočilu profesorja Franca Kavčiča, vendar je zaradi gmotnih težav opravil le dva letnika študija. Leta 1821 se je naselil v Ljubljani kot poklicni slikar. Poleti je delal kot freskant, pozimi pa je v ateljeju ustvarjal oljne slike za cerkvene in posvetne naročnike. Ženska ima za pas zataknjeno cvetočo vejico vrtnice kot znamenje svojih ženskih čarov. Cvet se še razcvita in po obliki predstavlja vrtnico stolistnico. Te vrtnice so bila v času nastanka portreta znamenite po močnem vonju. |
NOVEMBER – Krizanteme |
||
Ivana Kobilca (Ljubljana, 1861 – Ljubljana,1926) Kobilčina cvetlična tihožitja, ki prevladujejo v zadnjem slikarkinem obdobju, so harmoničen zaključek umetničinega ustvarjalnega kroga, saj so jo upodobitve cvetic zanimale že na samem začetku umetniške poti. Ivan Cankar je leta 1910 krizantemo opisal kot najlepši cvet v cvetličarni in je ni niti z besedico povezal s pokopališčem. Tudi za Kobilco je moralo biti v času nastanke slike to le lepo jesensko cvetje. S pokopališkim slovesom so cvetličarji obremenili krizanteme nekaj deset let kasneje. |
||
Ivana Kobilca (1861-1926) Šopek krizantem v vazi s svetlobnimi odsevi je postavljen v dekorativno in prostorninsko poudarjen prostor. Na sliki so »pajkovke«, tip krizantem, ki je prevladoval celo 20. stoletje. Šopek verno odslikava barvni razpon gojenih krizantem iz tega obdobja. Modri trak lahko razumemo kot takrat nedosegljivi barvni cilj vrtnarjev, ki so ustvarjali nove sorte. |
||
Matej Sternen (Verd, 1870 – Ljubljana, 1949) Matej Sternen je bil risar, restavrator, grafik in pedagog, predvsem pa tehnično odlično izurjen slikar. Razvil se je iz dunajsko-münchenske realistično-naturalistične tradicije. Naslikane so krizanteme s kroglasto obliko cveta, t.i. kepovke ali »bunke«. Te je mogoče gojiti samo v rastlinjaku. Ko so družine v 60., 70. in 80. letih za 1. november med seboj tekmovale, katera se bo postavila z več takšnimi cvetovi na grobu, so se slovenski vrtnarji vozili z mercedesi. |
DECEMBER – Tihožitja s cvetjem in predmeti |
||
Ivan Vavpotič (1877-1943) Motiv s cvetočim kaktusom in dragocenima okrasnima predmetoma na sijoče polirani mizi je tipičen primer Vavpotičevega meščanskega tihožitja, ubranega v prazničnem lesketu barv. Besedilo: Narodna galerija Rastlina je naslikana zelo zvesto, zato v njej ni težko prepoznati Ackermannovega epifila (Disocactus × hybridus ‘Ackermannii’). Gre za zelo trpežen in radocveten kaktus, ki odpira cvetove v vseh letnih časih. V okrasni papir zaviti lonček nakazuje, da gre za ravno podarjeno rastlino. |
||
Andreas Lach (Eisgrub/Lednice, 1817 – Dunaj, 1882) Andreas Lach se je rodil leta 1817 v moravskem Eisgrubu/Lednicah. Od 1837 do 1839 je bil študent Dunajske akademije pri Thomasu Enderju (1793-1875) in Josephu Mössmerju (1780-1845), ki sta poučevala slikanje krajine, ter Sebastianu Wegmayru (1776-1857), profesorju, specializiranemu za cvetlična tihožitja. Naslikal je številne cvetlične in druge tihožitne motive, ki so zdaj v muzejih in zasebnih zbirkah. V njegovih cvetličnih tihožitjih zasledimo tudi kombinacijo cvetličnega motiva, umeščenega v krajino. Cvetlične motive najraje umesti na gorske grebene in nad nevarne previse v Alpski pokrajini. Glavnino šopka gradijo vrtnice, fuksije in kokarde (Gaillardia × grandiflora). Slikar se je odmaknil od stvarne predloge s tem, da je histeriziral barve in nekoherentno osvetlil cvetove. Dodal je dve živalici: metuljčka modrina in rdeče-črnega hroščka vrečkarja. |
||
Neznani avtor (Avstrijski slikar, 19. st.) Avstrijski slikarji tihožitij s sadjem in cvetjem so se zgledovali po holandskih, flamskih in francoskih tihožitjih. Po njihovem zgledu umetnik v svoje tihožitje vključi tudi podrobnost, ki nakazuje na navzočnost človeka. Nož, s katerim je bila prerezana limona, je z rezilom skrit med njenima polovicama. Kompozicija tihožitja spominja na tihožitje Johanna Georga Seitza (1810-1870), ki je bilo leta 2013 prodano na avkciji v Münchnu. Osrednja pletena košara je povsem enaka, enaka izbira grozdja in drugega sadja, prav tako skleda s petimi breskvami na desni strani pulta, ročaj noža pa je identičen na obeh slikah. Sadje in cvetice v vazi so postavljeni na kamnito profilirano polico, ki je pomemben element v dunajskem slikarstvu tihožitij. Formula, ki se je razvila na začetku 19. stoletja in ki v kompoziciji stereotipno ponavlja likovne in priljubljene vsebinske elemente, traja vse do zadnje četrtine stoletja. Mizica ponuja cvetje in plodove dveh letnih časov, poletja in jeseni. Vse je naslikano vabljivo, poudarjeno estetizirano in idealizirano. Še iz zrezanega granatnega jabolka se ni pocedila niti kaplja krvavega soka! Kot bi imeli pred seboj sodobno oglaševalsko potegavščino … |
JANUAR – Plemkinje |
||
Fortunat Bergant (Mekinje pri Kamniku, 1721 − Ljubljana, 1769) Bergant je bil najbolj samosvoj umetnik 18. stoletja na Slovenskem. Šolal se je na akademiji sv. Luka v Rimu in kljub suverenemu obvladovanju stvarnih form je svoje upodobljence predrugačil. Ni bil ne poročen, ne ljubljanski meščan, ne član ceha, niti ni imel svoje delavnice ali svojega lastnega premoženja. Delal je za mecene in za podpornike (Raspi, Erbergi, Codelliji, Tauffererji), pri Erbergih je tudi umrl. Poleg nabožnih del, prežetih z ekstatičnimi zamaknjenji protagonistov, je ustvarjal tudi psihološko poglobljene portrete plemiških sodobnikov. Baronica drži v levici dve »govoreči« roži. Vrtnico kot plemkinjo med cvetlicami in hkrati simbolom ženstvenosti, ter spominčico, ki komentira portret: ne pozabi me, zlasti ne takšne, v vsem tem izjemnem sijaju. Cvetova slikarja po botanični plati nista zanimala. |
||
Fortunat Bergant, pripisano (Mekinje pri Kamniku, 1721 − Ljubljana, 1769) Poznobaročni portret odlikuje individualnost portretiranke, umetelno nagubana draperija, podrobnosti dragocene tkanine in rokokojska igrivost rok. Kaj bi utegnilo biti cvetje med prsti imenitne gospe? Ker z drugih slik vemo, da je Bergant slikal cvetje brez interesa za podrobnosti in velikostna razmerja, lahko morda vršiček z lebdečimi cvetovi raztolmačimo kot generično cvetje in splošen atribut efemernosti. |
||
Janez Andrej Herrlein (Kleinbarsdorf, 1738 – Ljubljana, 1817) Janeza Andreja Herrleina je pot zanesla iz Nemčije najprej v Karlovec, od tam pa okoli leta 1774 na Kranjsko. Leta 1778 nastopi službo učitelja risanja na normalki v Ljubljani, najverjetneje po posredovanju grofa Auersperga. Nezahtevna državna služba je Herrleinu omogočala različne dejavnosti in sprejemanje mnogih naročil. Biseri, ki se na dolgo potočijo čez damin dekolte, se srečajo med cvetočima vejicama. Na levi je vrtnica, na desni pa bi lahko bil podobno zapeljivo dehteči fajgelj (Matthiola incana). Za fajgelj poleg vonja govorita barva in oblika polnjenih cvetov, a zeleni listi so iz druge zgodbe. |
||
FEBRUAR – Cvetlična tihožitja Riharda Jakopiča |
||
Rihard Jakopič (Ljubljana, 1869–1943) Rihard Jakopič je bil izjemna osebnost slovenske umetnosti v prvi polovici 20. stoletja. Na svoje stroške je zgradil prvo umetnostno razstavišče in vodil slikarsko šolo. Bil je eden od ustanovnikov Narodne galerije in ustanovni član Slovenske akademije znanosti in umetnosti. V šopku so dobro zastopane barve anemon (Anemone coronaria): od kobaltne, vijoličasto modre in makovo rdeče do bele. Kljub širokim potezam čopiča pod njimi prepoznamo barve in socvetne vzorce frezij (Freesia), ki so spomladi v cvetličarnah naprodaj hkrati z anemonami. |
||
Rihard Jakopič (Ljubljana, 1869–1943) Skozi temno kopreno se prebijajo še zadnji izdihljaji osipajočega in umirajočega cvetja, ki mirno in dostojanstveno izginja v prostor brez oblik. Cvetovi so upodobljeni kot barvni vtisi, ki so preveč splošni, da bi se dalo zanesljivo prepoznati cvetje. Morda so v šopku himalajski modri mak (Meconopsis betonicifolia), latasta plamenka (Phlox paniculata), kana (Canna) in še neka druga rdeča cvetlica. |
||
Rihard Jakopič (Ljubljana, 1869–1943) V gosti atmosferi neopredeljivega prostora s prtom, zgubanim kot hribovita pokrajina, lebdi vaza s šopkom anemon dramatično intenzivnih barv, ki tiho živijo svoje tragično pričakovanje konca prav tako kot njihov stvaritelj. Slikar je dobro zadel vazno življenje pomladnih anemon: v šopku je cvet, ki se šele odpira, in so že tudi takšni z nazaj zapognjenimi cvetnimi listi, ki najavljajo skorajšnji odcvit. Anemonam dela družbo vejica magnolije – po vsej verjetnosti kobuševke (Magnolia kobus). |