Vrtnica dneva
s slike Marije Auersperg Attems
Na sliki Marije Auersperg Attems »Vrtnice«, ki jo hrani Narodna galerija, je zanimiv izbor sort. Zanimiv zato, ker je slika nastala med letoma 1840 in 1850 in se v šopku srečujejo takrat nove in moderne sorte s klasično lepoto starih, zgodovinskih rož.
Novost v času nastanka slike so bile signalno rdeče vrtnice, kot je gartroža iz spodnjega levega dela šopka. Rdeča barva vseh zgodovinskih vrtnic je bolj ali manj očitno vlekla na vijoličasto. Nove, sveže rdeče vrtnice so prišle v Evropo kot zvrst čajevk (Rosa × odorata). Da gre pri naslikani rdeči vrtnici že za križanca z bengalkami (Rosa × chinensis), kažejo bela dna venčnih listkov in bele trakaste zaplate, ki izhajajo iz dna nekaterih venčnih listkov.
Sorta bi lahko bila ‘Gloire des Rosomanes’. Nastala je v Franciji leta 1825 in Marija Auersperg Attems bi jo kot strastna vrtnarica v času nastanka slike že lahko imela na svojem vrtu. Znano je namreč, da se je zelo zanimala za novosti in da sta z možem tudi zbirala vrtnice.
Zadržek obstaja glede barvnega odtenka, saj je ‘Gloire des Rosomanes’ bolj cinobrasta in manj koralno rdeča. Poleg tega, da vrtnice ob različnem vremenu razvijejo različen barvni odtenek in da imajo vsake oči svojega malarja, je treba omeniti možnost, da slikarka ni imela ustreznega pigmenta. Tudi pri nekaterih drugih rdečih cvetlicah na drugih slikah lahko zaznamo podoben barvni odmik od cinobraste h koralni.
Naslikana in fotografirana ‘Gloire des Rosomanes’ sta zelo podobni po beli risbi na notranjih petalih in v dnu cveta, po malih in navznoter zafrknjenih notranjih cvetnih listkih in po postavitvi prašnikov. Razlika je le v tem, da je naslikani cvet še široko skledaste oblike, medtem ko se pri fotografiranem nekateri petali že sukajo nazaj. Razliko pripisujem starosti cveta, saj se najprej konkavni venčni listki zapognejo nazaj na konicah, nato pa lahko tudi po dolgem. Slikarka je naslikala mlad cvet, ki je najbolj kompakten in skladen. Da je naslikana ‘Gloire des Rosomanes’, govorita tudi zelena lističa desno pod cvetom, ki sta značilno široka in po robu grobo nazobčana.
Sorto ‘Gloire des Rosomanes’ je ustvari Plantier, ki je vrtnaril v Lyonu, v promet pa jo je dal nekaj let po nastanku njegov vrtnarski kolega Jean-Pierre Vibert. Vibert jo je tudi imenoval. V zgodovini žlahtnjenja vrtnic je odigrala pomembno vlogo in je prednica še v 20. stoletju slovitih vrtnic, kot sta legendarno dišeči ‘Crimson Glory’ iz leta 1935 in ‘Ena Harknes’ iz leta 1946.
‘Gloire des Rosomanes’ je v specializiranih vrtnarijah še vedno naprodaj kot zgodovinska vrtnica. Raste kot rožni grm, a ga s privezovanjem ob oporo zlahka prepričamo, da svoje dišeče cvetove ponuja kot popenjavka. Po prvem floru še pocvita, a skromneje.
Marija Auersperg Attems (Gradec, 1816−1880)
Vrtnice, (1840−1850)
olje, les, 39,5 x 31,5 cm
Narodna galerija, inv. št. NG S 968
Vrtnica ‘Gloire des Rosomanes’ je od 21. maja 2020 na ogled v sklopu vrta Marije Auersperg Attems v Arboretumu Volčji Potok. Vrt je na južni strani pristave. Več o rožnem vrtu Marije Auersperg Attems
Besedilo in fotografiji Matjaž Mastnak